De Constitutie – een mythisch project

januari 2015

Ik hou van mystiek. Als iets meer is dan wat het lijkt. Als iets beweegt en niet is vast te pakken. Als jurist ken ik dat fenomeen ook in het recht. Je zou denken dat recht vooral gaat om iets vast te zetten, door het te definiëren. Maar het recht kent ook mystiek. Als het iets benoemt wat niet vast te pakken is. Recht is meer dan definities, het is ook cultuur. En dus beweegt recht ook mee naar wat nodig is.


Mijn voorliefde voor juridische mystiek laaide op toen ik onlangs in Salisbury de Magna Carta zag. Ik dacht toen ook aan het bijbehorende Treaty of the Forest (die in Londen te zien is). Deze bronnen uit het begin van de 11de eeuw behartigen de gemeenschappelijke belangen van de inwoners van het Engeland tegenover de Koning. De Koning eigende zich het gemeenschappelijke bezit (de Commons) toe. Dat werd toen een halt toegeroepen.
Deze documenten zijn mijlpalen in de mystieke Constitutionele ruimte waar we 800 jaar na de ondertekening ervan nog steeds in leven, ook buiten Engeland. Ze bevatten woorden en lijken in die zin op gewone wetten, maar ze zijn geworteld in en gebaseerd op gewoonterecht. Het recht waarmee van oudsher de mensen samen hun Commons beheerden. En de ontwikkeling van deze gewoonten stopten niet nadat de tekst was opgeschreven. Als neerslag van gewoonten en gebruiken zie ik het als een levend document. Levend mede door onze interpretatie, praktijken en gebruiken en door toepassingen ervan door rechters en wetgevers nadien.
We spreken over een geest van de wet, die verbonden is met de geschiedenis, de plek (genis loci) en meer gebaseerd is op principes dan op de feitelijke regel. Mystiek van het recht is zo een deel van de plek, cultuur, waarden, sociale systeem, ecologie en economie.

Ik hou van mystiek. Als iets meer is dan wat het lijkt. Als iets beweegt en niet is vast te pakken. Als jurist ken ik dat fenomeen ook in het recht. Je zou denken dat recht vooral gaat om iets vast te zetten, door het te definiëren. Maar het recht kent ook mystiek. Als het iets benoemt wat niet vast te pakken is. Recht is meer dan definities, het is ook cultuur. En dus beweegt recht ook mee naar wat nodig is.

Mijn voorliefde voor juridische mystiek laaide op toen ik onlangs in Salisbury de Magna Carta zag. Ik dacht toen ook aan het bijbehorende Treaty of the Forest (die in Londen te zien is). Deze bronnen uit het begin van de 11de eeuw behartigen de gemeenschappelijke belangen van de inwoners van het Engeland tegenover de Koning. De Koning eigende zich het gemeenschappelijke bezit (de Commons) toe. Dat werd toen een halt toegeroepen.
Deze documenten zijn mijlpalen in de mystieke Constitutionele ruimte waar we 800 jaar na de ondertekening ervan nog steeds in leven, ook buiten Engeland. Ze bevatten woorden en lijken in die zin op gewone wetten, maar ze zijn geworteld in en gebaseerd op gewoonterecht. Het recht waarmee van oudsher de mensen samen hun Commons beheerden. En de ontwikkeling van deze gewoonten stopten niet nadat de tekst was opgeschreven. Als neerslag van gewoonten en gebruiken zie ik het als een levend document. Levend mede door onze interpretatie, praktijken en gebruiken en door toepassingen ervan door rechters en wetgevers nadien.
We spreken over een geest van de wet, die verbonden is met de geschiedenis, de plek (genis loci) en meer gebaseerd is op principes dan op de feitelijke regel. Mystiek van het recht is zo een deel van de plek, cultuur, waarden, sociale systeem, ecologie en economie.

Constitutie als belichaming van het mystieke recht

Vanuit dit bewustzijn kozen we voor het woord Constitutie in de naam van de stichting Constitutie voor de Commons. We werken aan een Constitutie voor de Commons. Dat is meer dan een Grondwet, die vooral geschreven regels kent. Een Grondwet drukt minder de mystieke ongeschreven en levendige kracht en functie van het recht uit.
Het begrip Constitutie is breder, een geheel van regels en gebruiken. Gebruiken en gewoonten, die een houding en gedrag van zelfbeheersing impliceren. De Constitutie is een soort bewustzijn dat je het niet alleen voor het zeggen hebt.
In het Engelse Parlement komt je dit bewustzijn tegen. Het bestaat uit twee Kamers:
De House of Commons waar ‘gewone’ mensen gekozen zijn en het volk vertegenwoordigen. Zij regelen wat wij gemeen hebben en welke regels daar voor nodig zijn (voor zover wij als burgers dat niet zelf doen). En het House of Lords, waar niet het volk centraal staat maar de adel, de grondeigenaren. Je zou kunnen zeggen, daar heeft het kapitaal de macht.
Beide Huizen moeten er met elkaar uitkomen. Beiden hebben hun eigen verantwoordelijkheden en samen schragen zij de regering met de Koning aan het hoofd die vervolgens moet uitvoeren wat beide Kamers goedkeuren. Dit samenspel tussen de Kamers om de uitvoerende macht aan te sturen, is een uitdrukking van het gebruik dat we de macht met elkaar hebben te delen.
De Engelse Constitutie is een ongeschreven Constitutie. Dat benadrukt nog meer het samenspel en mystieke beweeglijke ervan. Het is een gebruik, niet meer dan een afspraak, die jarenlang worden nagekomen (sinds 1215 om precies te zijn). Men gedraagt zich ernaar. Waar nodig kunnen het parlement en de rechter van de gebruiken afwijken in de vorm van wetten of vonnissen. Dat kan alleen in het besef dat die Constitutie een levend en actueel lichaam is voor ons handelen. De Constitutie is daardoor een vorm van erkenning dat er een cultuur is waarin je jezelf bepaalde manier gedraagt.

Waarom een Constitutie voor de Commons

De Commons behoeven bescherming van de plek en de positie van gemeenschap en van dat wat wij gemeen hebben. Net als in 1215 en door de eeuwen heen worden de Commons bedreigd door de Koning (Overheid) of de handel (markt)
De wetten die Commons beschermen zijn als eerste het Europees Verdrag van de Rechten voor de mens. Ook het Europees Recht biedt houvast (met name het subsidiariteitsbeginsel en de Energierichtlijnen). Ook de Nederlandse Grondwet biedt bescherming evenals een aantal ‘gewone’ wetten en Verdragen. De uitvoering van de bescherming die Grondwet en Verdragen bieden is in Nederland vertaald in ‘gewone’ wetten en jurisprudentie.

De essentie van de Magna Carta en de Treaty of the Forest, net als het Europees Verdrag en onze Grondwet, is dat wetgever en de rechter de wetten toetst aan deze verdragen. Zij bepalen in hoeverre mensen zichzelf samen kunnen organiseren, invloed hebben op hun eigen leven en daar volledig de ruimte voor moeten hebben.
In de Constitutie voor de Commons rust het recht dat wij als burgers ons mogen organiseren. Het is net als in Engeland al eeuwen zo niet millennia oud. Wij zijn als burgers het in eerste instantie zelf die bepalen hoe we onze gemeenschappelijke ruimte invullen. Hoe we met elkaar omgaan en hoe we met elkaar besluiten. Wij bepalen zelf op welke juridische wijze, maar ook vooral op welke culturele manier wij elkaar waarderen, elkaar zien. Deze ruimte om met elkaar te bepalen wat je doet en waarom en hoe dat is de kern.
Het gaat dus in wezen om een grote ruimte mede gedragen door het recht en gevoed door gebruiken en cultuur, waarin wij als burgers bepalen hoe we willen samen leven en onze maatschappelijke zelfbeschikking vormgeven.

Een verstrekkend beginsel; collectieve zelforganisatie

Een voorbeeld: In de Commons gaat het ons niet om transacties (op geld gebaseerde verbindingen), maar eerder gaat het om ons relationeel met elkaar om te gaan. Niet betalen maar geven, niet boekhouden maar verbinden. Als de relatie belangrijker is dan de transactie kan dat grote implicaties hebben. Bijvoorbeeld voor de markteconomie en belastingheffing. De overheid en de markt hebben baat bij transacties en niet bij vriendendiensten en burenhulp. De markteconomie wordt kleiner en de belastingopbrengsten ook.
Een Constitutie voor de Commons raakt daardoor de kern van onze huidige economische orde.

Waarom een Constitutie voor de Commons

De Commons behoeven bescherming van de plek en de positie van gemeenschap en van dat wat wij gemeen hebben. Net als in 1215 en door de eeuwen heen worden de Commons bedreigd door de Koning (Overheid) of de handel (markt)
De wetten die Commons beschermen zijn als eerste het Europees Verdrag van de Rechten voor de mens. Ook het Europees Recht biedt houvast (met name het subsidiariteitsbeginsel en de Energierichtlijnen). Ook de Nederlandse Grondwet biedt bescherming evenals een aantal ‘gewone’ wetten en Verdragen. De uitvoering van de bescherming die Grondwet en Verdragen bieden is in Nederland vertaald in ‘gewone’ wetten en jurisprudentie.

Een verstrekkend beginsel; collectieve zelforganisatie

Een voorbeeld: In de Commons gaat het ons niet om transacties (op geld gebaseerde verbindingen), maar eerder gaat het om ons relationeel met elkaar om te gaan. Niet betalen maar geven, niet boekhouden maar verbinden. Als de relatie belangrijker is dan de transactie kan dat grote implicaties hebben. Bijvoorbeeld voor de markteconomie en belastingheffing. De overheid en de markt hebben baat bij transacties en niet bij vriendendiensten en burenhulp. De markteconomie wordt kleiner en de belastingopbrengsten ook.
Een Constitutie voor de Commons raakt daardoor de kern van onze huidige economische orde.

Een cultureel fenomeen

In het democratisch proces waar wij samen ons ding bepalen, ontstaan gebruiken. Culturele uitingen die uitdrukking geven wat van waarde is. Het zijn vaak verschijnselen die moeilijk vast te pakken zijn. Ze zijn bij uitstek mystiek. Hoe breng je tot uitdrukking dat je respect hebt voor een collectief besluit? Hoe waardeer je het proces van gezamenlijke besluitvorming? Welke riten en symbolen geven daar uitdrukking aan? Vaak zijn deze culturele uitingen ontstaan om iets te bezegelen, om een eerdere terugval of inbreuk te helen en te bezweren. Het is van onschatbare waarde want het herinnert ons aan de unieke kracht dat we samen onze besluitvorming in ere houden. Een klein voorbeeld uit ons dagelijks leven: als we mensen tegenkomen in de publieke ruimte en we kennen hen dan groeten we elkaar. Pascal Gielen beschreef in zijn boek Vertrouwen dit dagelijkse ritueel als een daad van erkenning van wederzijdse afhankelijkheid en kwetsbaarheid. Een ander voorbeeld: als iemand spreekt waar je het mee oneens bent, dan laat hem of haar uitspreken. We gaan elkaar niet slaan maar willen eerst begrijpen en zoeken in principe altijd de verbinding. We compenseren anderen als een ongelijke positie dat vergt.
De Constitutie voor de Commons honoreert de (soms onbewust of impliciet gebruikte) vanzelfsprekende cultuur van samen zijn en gelijkwaardigheid.

Levend kunstwerk

Het is uitdagend om met elkaar te sleutelen aan de Constitutie voor de Commons. Dat is nodig omdat – net als in 1215 – de andere machten (toen de Koning, nu de overheid en de markt) de ruimte van gemeenschappen steeds bedreigen.
In de Constitutie voor de Commons werken we met een groep van veertig juristen aan de ontwikkeling van de maatschappelijke ruimte voor collectieve zelforganisatie (proefprocessen, oefenrechtbanken, initiatieven nota’s, amendementen, voorstellen voor Europese richtlijnen). We beroepen ons op oude rechtsbeginselen die de Commons honoreren.
Daarnaast zijn er antropologen, cultuurmakers, procesexperts actief om de culturele waarde van gemeenschappen vorm te geven en democratische principes in deze zelforganisaties zichtbaar en hanteerbaar te maken. Zo stoffen inheemse en oude wijsheden weer af tot functionele ondersteuners van het democratische praktijk van de Commons.

Bouw je mee?

Zo maken we stap voor stap een constitutionele vertaalslag van wat we als gemeenschappelijke zelforganisatie nodig hebben. Ik nodig je graag uit mee te doen aan het creatieve werk. Kom meewerken aan een levend kunstwerk! En mythisch project.


Je kunt jouw belangstelling via de contactpagina kenbaar te maken.

Web van Commons

De Commons vormen samen een ecosysteem. Ze zijn niet afgezonderd, maar dienen elkaar als cellen in een levend organisme. Hoewel ze enerzijds graag autonoom zijn, is er ook een grote behoefte uit te wisselen. Hoe steekt dat in elkaar? Welke regels zijn er voor nodig? Wat kunnen we leren van de biologie en filosofie?

Lees meer…

Jeroen den Uyl vertelt in 2 minuten (en 9 seconden) wat nu precies de bedoeling is van de Stichting voor de Commons.

Stimulerende fiscaliteit

Commons zijn niet uit op winst. Het zijn geen bedrijven. En toch moeten ze winstbelasting betalen en wordt er BTW geheven. Op tal van terreinen is duidelijk dat de Belastingdienst de Commons, een praktijk van mensen die elkaar helpen om gemeenschappelijk goed te realiseren, niet begrijpen. Met fiscale experts gaan we de toepassing van fiscale wetgeving beoordelen en gaan we voorstellen doen om dit aan te passen onder andere gebruikmakend van internationale voorbeelden en eventueel ook proefprocessen.

Lees meer…

Vloeiende financiering

De financiering van Commons is problematisch. De systeemwereld van banken en fondsen vindt het lastig om de risico’s van Commons te beoordelen. Commons gaan van lieverlee naar goede doelen fondsen die vaak ook een beperkt doel hebben waardoor Commons langs allerlei loketten moeten zonder veel succes.

Deze en andere  belemmeringen gaan we omzetten naar een faciliteit die vloeiende financiering regelt voor de Commons. We ontwikkelen hiervoor een tussenorganisatie en passende instrumenten die bijdragen aan de boogde vloeiende financiering.

Lees meer…

Openend internet

Het internet is stuk. Lees: het is gekaapt door marktpartijen, waaronder zeker ook de big tech.  Commons zijn graag onafhankelijk, en met het internet is dat een opgave. Hoe kunnen Commons hun eigen IT ruimte herwinnen? Welke goede manieren zijn er al gevonden en welke zouden nog ontwikkeld moeten worden? Met goede praktijken en expertgroepen gaan we de IT-onafhankelijkheid van de Commons verder versterken.

Lees meer…

Raak de harten

De totstandkoming van de Constitutie voor de Commons, en daarmee de versterking van de Commons, gaat onze samenleving transformeren. Het verandert onze manier van denken, voelen en ervaren. Daarvoor moeten we de harten van de mensen raken. Dit houdt in dat we mensen hierin meenemen. Naast onze rationele argumenten, hebben we cultuur nodig; in vorm, taal, zang, theater, beweging en beeld. Met kunstenaars gaan we dat ontwikkelen ter ondersteuning van de lange tocht om de Commons sterk te maken in onze samenleving.

Lees meer…

 

Betekenisvol menselijk

De mens verliest het vermogen tegenstellingen te overbruggen of een conflict aan te gaan. Marcuse stelde het al in 1964: Als consument en als onderdaan is de mens vervlakt. Hoe vormend is een conflict en hoe maken we het voor mensen makkelijk om deze ongemakkelijke plek op te zoeken? De Commons floreren als mensen durven te staan voor hun verlangen. Daarom duiken we in dit thema in de psychologie en zoeken we naar de gaatjes om mensen te verleiden tot betekenisvol leven met elkaar.

Lees meer…

Onzichtbare waarde

Commons scheppen waarden die niet goed in geld te waarderen zijn. Denk aan de participatie (betrokkenheid), sociale cohesie (aandacht, liefde en vertrouwen) en legitimiteit (het recht om het zelf te doen, jezelf te organiseren).  Hoe kunnen we deze waarden effectief etaleren en een plek geven in het maatschappelijk verkeer? Onder deze noemer gaan we impact die Commons maken een beter profiel geven dat als vanzelf herkend wordt door de Commons en ook door de Overheid en de Markt als die met Commons te maken krijgen.

Lees meer…

Verbindend verhaal

De Commons zijn (net als het neoliberalisme) ook een impliciet geloof, een mensbeeld, een toekomst, een uitweg, hoop en troost. We gaan dit geloof, oftewel narratief / ideologie verkennen. Waar bestaat het uit en welk verlangen wordt er mee ingelost? We kijken naar de rode draden, de dragers van het verhaal en gaan die in de taal en vorm van verschillende doelgroepen vertalen. Omdat de Commons centraal staan, is het verbinden tussen mensen een belangrijke element.

Lees meer…

Geen despotisme

Ook de binnenkant van Commons zijn onderwerp van de Constitutie. Hoe besturen de Commons zichzelf en hoe zorg je voor hygiëne als het gaat om machtsuitoefening, besluitvorming en de omgang met mensen in de Commons? Zorg voor reinheid in je eigen kring en belast niemand anders buiten je kring. Op basis hiervan ontwikkelen we bijvoorbeeld modellen voor inclusieve besluitvorming en verversing van bestuurders.

Lees meer…

Lijden of leiden?

Mensen die een Common starten hebben vaardigheden, maar ook zwakke plekken. Welke vaardigheden hebben zij nodig en hoe leren zij, ook van elkaar, om succesvol te zijn en het vol te houden? En wat hebben de ‘volgers’, vaak vrijwilligers, nodig? Met de antwoorden op deze vragen ontwerpen we een lerend systeem van Commons die elkaar voeden en versterken met praktijken en theorie. Denk aan praktijkleergroepen en broedkamers voor talent.

Lees meer…

Regelvrije Commons

Welke regels die mensen beschermen tegen organisaties hebben echt nut? Vaak zijn deze regels geboren uit wantouwen tegen grote organisaties. Ze zijn niet bedoeld voor Commons, want daar zijn de mensen zelf deel van de organisatie.

De autonomie van de eigen inrichting wordt door deze regels doorkruist. Met goede bedoeling, maar toegeschreven op grote organisaties waar de burger matige invloed op heeft. Om de Commons sterker te maken hoeven we deze niet te belasten met deze regels. Wij zoeken betere, op vertrouwen gestoelde zelfregulering. En we adresseren de regels die niet voor Commons gelden. Lees meer

Lees meer…

Beste rechtsvorm

Commons gebruiken verschillende bestaande rechtsvormen. De motieven variëren op basis van welke keuzes men maakt. Wil je bijvoorbeeld een optimale interne democratie, betere uitgangspunten bij de Belastingdienst of giften makkelijk ontvangen?

We onderzoeken welke vorm het beste past en of die aangepast kan worden aan alle wensen. Bovendien willen we het gemak om een rechtsvorm te starten vergroten. Dat mensen die actief worden snel en makkelijk zelf kunnen beginnen zonder onnodige notariskosten.

Lees meer…

Voorrang voor Commons

Een grote groep experts met kennis en ervaring van de Commons en van het recht werkt aan de mogelijkheden om de Commons een juridische plek te geven en in sommige gevallen voorrang te geven op de Overheid en de Markt. Hiervoor is een oefenrechtbank gepland en wordt er gewerkt aan proefprocessen. Zo bereiken we voorrang voor de Commons.

Lees meer…